دنیا پر از رمز و رازهای ساده است و هر کسی از نگاه خودش و به وسع خودش می تواند آنها را کشف کند.

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

تمام کارهای زیر 2 دقیقه در اولین اولویت است به شرط آنکه ...

کارهای زیر 2 دقیقه در اولین اولویت است به اضافه اینکه ...

هر کاری که در کمتر از 2 دقیقه قابل انجام است را همان لحظه انجام دهید مثلاً شستن لیوان چای یا گذاشتن پول‌ها در کیف پول بجای اینکه موقت آنها را جیب‌تان بگذارید ...

شاید به نظر بیاید اگر هر کار کوچکی را بخواهیم همان لحظه انجام دهیم که جمع این کارهای کوچک بیشتر وقت مفیدمان را می گیرد؟؟

خیر نمی گیرد به شرط آنکه قید زیر را همیشه اجرا کنید، تعداد کارهای کوچک‌تان خودبخود کم می شود:

حذف کارها و وقت گذاشتن‌‌هایی که سود و لذت زودگذری دارند مثل دیدن یک صحنه از تلوزیون، چک کردن اینستاگرام و تلگرام و ....

 

(داخل پرانتز این را هم بگویم که به نظر من همه برنامه‌های تفریحی مثل سفر، پارک، سینما، خندوانه  باید در عوض پاداش کاری باشد و زمانی که این طور بود، با خیال راحت تمام زمان را برای این کار صرف خواهیم کرد.)

تجربه دوست

یادداشت‌برداری ها به درد نمی خورند مگر ...

یادداشت‌برداری ها به درد نمی خورند مگر ...


یادداشت هایی که روزانه از مطالعات و تجربیات‌مان برمی داریم و سررسیدها و دفترچه ها و نرم‌افزارهای موبایلی و کامپیوتری را پر می کنیم، هیچ به درد نمی خورند مگر اینکه:

یک-در کوتاه مدت کمک کنند که مساله‌ای را با آن حل کنیم.

       دو- از اطلاعاتی که می‌گیریم، در جلسات و اظهارنظرها استفاده کنیم برای کسب اعتبار و ارتقا برند

تجربه دوست

اختیار معامله

اختیار معامله مفهومی برای برنامه ریزی بهتر و کاهش ابهامات آینده


نکته ای دیروز در متمم مطالعه کردم در مورد اختیار معامله .

(در بورس خصوصاً این اصطلاح به شکل خرید اختیار (Call Option) یا فروش اختیار (Put Option) مطرح است که شما را ارجاع می دهم به همان توضیحات خوب متمم در این مورد.)

 

جدا از بحث بورس برای درک این مفهوم مثال زیر را مطرح می کنند:

شما پولتان را در اختیار بانک قرار می دهید برای مدت مشخصی، و در مقابل بانک تعهد می دهد که بعد از سپری شدن آن زمان، اگر شما خواستید به شما وام بدهد و اگر هم نخواستید که هیچ. در مقابل تعهدی که بانک به شما داده، سودی برای چند ماه سپرده گذاری شما به شما پرداخت نمی کند.

نکته ای که این کار دارد این است که شما ابهام آینده تان را کم کرده اید. یعنی با سپرده گذاری و با پذیرفتن عدم دریافت سود، مطمئن هستید که اگر بعداً پولی نیاز داشتید یک منبع وام از بانک در اختیار دارید.

این می شود لب مطلب اختیار معامله که با هدف کاهش ابهام انجام می شود.

در مورد سایر امور زندگی هم می توان از ابزار اختیار معامله استفاده کرد. اگر شما در شرکتی مشغول به کار هستید که به اندازه کافی از ظرفیت و توانمندی شما استفاده نمی شود و تبعاً عرصه ای برای بروز شما وجود ندارد که از آن طریق شناخته شوید و ارتقا یابید، شما برای مدت نسبتاً کوتاهی مثلاً 2-3 سال این شرایط را تحمل می کنید (در واقع هزینه ای که می کنید، گذر عمر و  از دست دادن زمان است) تا در این شرایط در زمان حاصل از انجام سریع کارهای سبک، برای مطالعه و ساختن خود استفاده کنید.

معامله ای که شما با سازمان تان انجام می‌دهید، این است که شما زمان تان را در اختیار سازمان قرار می‌دهید (مثل همان پولی که در اختیار بانک می گذارید)، و سازمان با فرصتی که در اختیار شما قرار داده برای مطالعه و توسعه خود، ناخودآگاه تعهد به رشد شما داده که اثرش چند سال آینده مشخص خواهد شد. در اینجا شما با هزینه کردن زمان خود برای سازمان، ابهام میزان رشد خود در آینده را کاهش داده اید و در مسیری قرار گرفته اید که به احتمال بسیار زیادی توسعه ی شما را در پی خواهد داشت. فقط نکته این است که سازمان ناخودآگاه این تعهد را داده و این شما هستید که باید آن را تشخیص دهید و از آن برای طراحی بهتر و شفاف‌تر مسیر زندگی‌تان استفاده کنید.

تجربه دوست

چند درصد از درآمدمان را برای رشد و توسعه خود باید هزینه کنیم؟

 10 درصد از درآمدمان را به شکل مستمر برای آموزش خود کنار بگذاریم.

به نظر می رسد که همیشه باید بخشی از درآمدمان را برای یادگیری مهارت های جدید کنار بگذاریم. در فیلمی که لینک آن در انتهای مطلب آمده، آقای دارن هاردی، (نویسنده و ناشر سابق مجله موفقیت آمریکا) اشاره می کند که موفقیت خود را مدیون 10 درصدی از درآمدش است که آن را برای اموزش خودش هزینه کرده. این فرد می گوید که این ایده را هم از برایان تریسی معروف گرفته و تجربه او نتیجه بخش بودن ایده را نشان می دهد.

نکته مهم که تجربه خود من است این است که نباید انتظار داشته باشیم هر دوره ی اموزشی که رفتیم کاملاً برای ما مفید باشد و دنبال این باشیم که سریع برگشت سرمایه گذاری را که کرده ایم، ببینیم. ممکن است کلاسی برویم که 20% مطالب مفید برای ما داشته باشد و تاثیر چندانی در افزایش درآمد ما نداشته باشد ولی از طرفی ممکن است کلاسی برویم که 90% مطالب جدید و به درد بخورند و قطعاً مهارت های کاری ما را افزایش می دهند. اگر رویه فوق را همواره اجرا کنیم، در مجموع و بعد از گذشت زمان خواهیم دید که خیلی بیشتر از 10% هزینه ای که کرده ایم، درآمدمان افزایش پیدا کرده است. باید #سبدی از مهارت ها را در خودمان تقویت کنیم.


لینک فیلم دارن هاردی


تجربه دوست